Description: C:\Users\laura.gologan\Desktop\Sigla-UE-1.png

Description: C:\Users\laura.gologan\Desktop\SIGLA_GUVERNULUI_ROMÂNIEI.jpg

Description: C:\Users\laura.gologan\Desktop\logo-IS-2014-2020.png

 

Proiect cofinanţat din Fondul Social European - Programul Operaţional Capital Uman 2014 – 2020

Axa Prioritară 6: Educaţie si competenţe / Operațiune compozită OS 6.5, 6.6.  Îmbunătățirea competențelor personalului didactic din învățământul preuniversitar în vederea promovării unor servicii educaționale de calitate orientate pe nevoile elevilor și a unei școli inclusive

Titlu proiect: „Profesionalizarea carierei didactice - PROF”

Cod proiect: POCU/904/6/25/146587

Beneficiar: Ministerul Educației

Partener 3 - Universitatea „Dunărea de Jos” din Galaţi - Departamentul pentru Pregătirea Personalului Didactic

Perioada  de implementare – 1 ianuarie 2021 – 31 decembrie 2023

 

Obiectivele proiectului

În spiritul recomandărilor Comisiei Europene și  în scopul realizării obiectivului asumat prin lege de Ministerul Educației (asigurarea unui învățământ de calitate) - acesta, prin organismele/structurile cu atribuții în domeniul formării, își propune să realizeze, în contextul unui cadru normativ coerent și adecvat gradului de complexitate actual al școlii românești (elaborat/revizuit/adaptat și dezvoltat, de asemenea, în proiect), următoarele:

a)
Înființarea instituției mentoratului carierei didactice, care să funcționeze ca organism de autoreglementare (v. recomandarea din raportul OECD – 2017, recomandările Comisiei Europene privitoare la buna predare în școlile din spațiul comunitar, și documentul de politică publică națională elaborat în cadrul proiectului România educată- 2018), pe baza standardelor didactice (ocupaționale și de formare), atât pe segmentul debutului în cariera didactică - mentoratul de stagiatură/inserție - cât, mai ales, pe segmentul evoluției în carieră și dezvoltării profesionale - mentoratul de dezvoltare profesională; operaționalizarea strategiilor privind cariera didactică, prin regândirea rolurilor și dezvoltarea unor instituții/structuri:
- centre de formare pedagogică CFCD (în învățământul superior, la nivel regional, de interes național)
- centre de tutorat CT(la nivel județean, prin adecvarea la obiectivele proiectului a rolului și funcțiilor CCD);
- înființarea și dezvoltarea Centrului Național de Mentorat al Carierei Didactice- CNMCD - instituție publică autonomă, de interes național, cu personalitate juridică, finanțată parțial din bugetul de stat, care să să organizeze, să coordoneze, să monitorizeze, și să evalueze rețeaua națională de e-learning și de resurse educaționale pentru formarea și dezvoltarea competenței didactice necesare accesului și dezvoltării în cariera didactică, alcătuită din centrele de formare pedagogică, înființate în universități, pe principiul reprezentativității regionale, centrele de tutorat al carierei didactice, operaționale la nivel județean (create în cadrul caselor corpului didactic-pilot), și bazele de practică pedagogică, din învățământul preuniversitar, centre de coordonare a rețelei școlilor de aplicație;

b
) crearea și dezvoltarea rețelei de baze de practică pedagogică- BPP- moderne- centre de coordonare a rețelei școlilor de aplicație, adecvate unui proces modern de predare-învățare - evaluare, inclusiv în sistem blended learnig/online, care să permită organizarea și desfășurarea activității de mentorat al carierei didactice, prin implicarea cadrelor didactice în procesul de învățământ desfășurat în medii educaționale și situații de învățare diverse;

c) crearea rețelei de centre de tutorat al carierei didactice – CTD - organizate la nivelul județelor/municipiului București, prin adecvarea la obiectivele proiectului a rolului și funcțiilor caselor corpului didactic, care să permită organizarea formării continue, în colaborare cu universitățile, prin programe de formare furnizate de acestea;

d) intercorelarea rețelei de baze de practică pedagogică- BPP cu rețeaua de centre de tutorat al carierei didactice – CTD și cu rețeaua de centre de formare pentru cariera didactica - CFCD - înființate în universități, care să organizeze programele de master didactic și de pregătire psihopedagogică în/pentru cariera didactică și care să organizeze, să evalueze, să echivaleze și să certifice competența didactică, pe întreaga durată a carierei didactice, și crearea de proceduri de interconectare a tuturor actorilor implicați în formarea continuă;

e
) formarea continuă în domeniul mentoratului carierei didactice, în vederea adecvării rolurilor în schimbare și acțiunilor cadrelor didactice la specificul actual al școlii românești, inclusiv la contextul global al digitalizării educației, la nivelurile și în domeniile identificate ca domenii sensibile/vulnerabile, în interiorul sistemului educațional preuniversitar românesc;

f) crearea unui mecanism nou, modern și echitabil, de evaluare a competenței didactice, care să permită existența unor rute alternative la sistemul clasic, atât pentru debut cât și pentru evoluția în cariera didactică (v. recomandarea din raportul OECD- 2017);
 g) crearea unui mecanism nou, care să asigure echitatea, transparența și obiectivitatea în evaluarea performanței didactice, ca alternativă la sistemul actual al gradației de merit, fundamentat pe standarde de calitate în cariera didactică și pe profiluri ocupaționale în cariera didactică (v. recomandarea din raportul OECD- 201, documentul de politică publică națională elaborat în cadrul proiectului România educată - 2018 și Concluziile Consiliului și ale reprezentanților guvernelor statelor membre, reuniți în cadrul Consiliului, privind cadrele didactice și formatorii europeni pentru viitor (25 mai 2020))