Obiectivele proiectului
|
În spiritul recomandărilor Comisiei
Europene și în scopul realizării obiectivului asumat prin lege
de Ministerul Educației (asigurarea unui învățământ de calitate) - acesta, prin organismele/structurile cu atribuții în domeniul formării,
își propune să realizeze, în
contextul unui cadru normativ coerent și adecvat gradului de complexitate actual
al școlii românești (elaborat/revizuit/adaptat și dezvoltat, de asemenea, în
proiect), următoarele:
|
a) Înființarea instituției mentoratului carierei
didactice, care să funcționeze ca organism de autoreglementare (v. recomandarea
din raportul OECD – 2017, recomandările Comisiei Europene privitoare la buna
predare în școlile din spațiul comunitar, și documentul de politică publică
națională elaborat în cadrul proiectului România educată- 2018), pe baza
standardelor didactice (ocupaționale și de formare), atât pe segmentul debutului
în cariera didactică - mentoratul de stagiatură/inserție - cât, mai ales, pe
segmentul evoluției în carieră și dezvoltării profesionale - mentoratul de
dezvoltare profesională; operaționalizarea strategiilor privind cariera
didactică, prin regândirea rolurilor și dezvoltarea unor instituții/structuri:
- centre de formare pedagogică CFCD (în învățământul
superior, la nivel regional, de interes național)
- centre de tutorat CT(la nivel județean, prin
adecvarea la obiectivele proiectului a rolului și funcțiilor CCD);
- înființarea și dezvoltarea Centrului Național de
Mentorat al Carierei Didactice- CNMCD - instituție publică autonomă, de interes
național, cu personalitate juridică, finanțată parțial din bugetul de stat, care
să să organizeze, să coordoneze, să monitorizeze, și să evalueze rețeaua
națională de e-learning și de resurse educaționale pentru formarea și
dezvoltarea competenței didactice necesare accesului și dezvoltării în cariera
didactică, alcătuită din centrele de formare pedagogică, înființate în
universități, pe principiul reprezentativității regionale, centrele de tutorat
al carierei didactice, operaționale la nivel județean (create în cadrul caselor
corpului didactic-pilot), și bazele de practică pedagogică, din învățământul
preuniversitar, centre de coordonare a rețelei școlilor de aplicație; |
|
|
b) crearea și dezvoltarea rețelei de baze de practică
pedagogică- BPP- moderne- centre de coordonare a rețelei școlilor de aplicație,
adecvate unui proces modern de predare-învățare - evaluare, inclusiv în sistem
blended learnig/online, care să permită organizarea și desfășurarea activității
de mentorat al carierei didactice, prin implicarea cadrelor didactice în
procesul de învățământ desfășurat în medii educaționale și situații de învățare
diverse; |
c) crearea rețelei de centre de tutorat al carierei
didactice – CTD - organizate la nivelul județelor/municipiului București, prin
adecvarea la obiectivele proiectului a rolului și funcțiilor caselor corpului
didactic, care să permită organizarea formării continue, în colaborare cu
universitățile, prin programe de formare furnizate de acestea; |
|
|
d) intercorelarea rețelei de baze de practică
pedagogică- BPP cu rețeaua de centre de tutorat al carierei didactice – CTD și
cu rețeaua de centre de formare pentru cariera didactica - CFCD - înființate în
universități, care să organizeze programele de master didactic și de pregătire
psihopedagogică în/pentru cariera didactică și care să organizeze, să evalueze,
să echivaleze și să certifice competența didactică, pe întreaga durată a
carierei didactice, și crearea de proceduri de interconectare a tuturor
actorilor implicați în formarea continuă; |
e) formarea continuă în domeniul
mentoratului carierei didactice, în vederea adecvării rolurilor în
schimbare și acțiunilor cadrelor didactice la specificul actual al
școlii românești, inclusiv la contextul global al digitalizării
educației, la nivelurile și în domeniile identificate ca domenii
sensibile/vulnerabile, în interiorul sistemului educațional
preuniversitar românesc; |
|
|
f) crearea unui mecanism nou, modern și echitabil, de
evaluare a competenței didactice, care să permită existența unor rute
alternative la sistemul clasic, atât pentru debut cât și pentru evoluția în
cariera didactică (v. recomandarea din raportul OECD- 2017); |
g) crearea unui mecanism nou, care să asigure
echitatea, transparența și obiectivitatea în evaluarea performanței didactice,
ca alternativă la sistemul actual al gradației de merit, fundamentat pe
standarde de calitate în cariera didactică și pe profiluri ocupaționale în
cariera didactică (v. recomandarea din raportul OECD- 201, documentul de
politică publică națională elaborat în cadrul proiectului România educată - 2018
și Concluziile Consiliului și ale reprezentanților guvernelor statelor membre,
reuniți în cadrul Consiliului, privind cadrele didactice și formatorii europeni
pentru viitor (25 mai 2020)) |
|